Koncernens strategi är att vara en vertikalt fokuserad aktör inom utvalda produkter och tjänster för fastighetsägare i deras byggnader. Wall to Wall Group har som mål att vara den ledande aktören i Norden för framför allt infodring och rörspolning samt energibesparande lösningar.

 

Wall to Wall Group har etablerat en tydlig strategi och affärsmodell som vägleder koncernen i allt, från tjänsteutveckling till kundrelationer och tillväxt. Wall to Wall Group ska vara erkänd över tid för hög kvalitet och tekniskt kunnande, samt vara en attraktiv arbetsgivare med ett starkt hållbarhetsarbete. Bolaget har som mål att över tid uppnå en årlig organisk tillväxt om 10%, och i ett långsiktigt perspektiv uppnå en rörelsemarginal (EBITA) om 15%. Till det organiska tillväxtmålet kommer en ambition att kontinuerligt växa genom förvärv och nyetableringar.

 

Verksamheten riktar sig till fastighetsägare och dess föreskrivande led avseende tjänster inom eller i direkt anslutning till byggnad. Strategin siktar på affärsutveckling med fastighetsägaren i fokus genom återkommande service och inspektioner, energibesparande lösningar, digital övervakning och systemintegration. Enhetliga system och produkter är en central del av denna strategi, där utveckling av egna lösningar och strategiska samarbeten stärker konkurrenskraften och differentieringen på marknaden.

 

Som ett led i denna strategi har ett samarbete kring materialinnovation inletts med Trelleborg under 2025. De nya materialen för rörinfordring kommer att användas och vidaresäljas av Wall to Wall Group under eget varumärke. Genom en enhetlig materiallösning stärks produktions-effektiviteten, samtidigt som det skapas förutsättningar för en internationell lansering av produkten.

 

Wall to Wall Groups affärsmodell kombinerar planerbarhet, återkommande kundrelationer och operativ kvalitet för att möjliggöra lönsam tillväxt. Tjänster tillhandahålls för såväl planerat som tillfälligt underhåll, där en stor del av intäkterna genereras genom projekt som beställs och planeras i god tid innan de utförs, vilket ger en god planeringshorisont och resurseffektivitet.

Affärsmodellen fokuserar på kunder med behov av flera tjänster över tid, vilket skapar möjligheter till långsiktiga relationer och ökat värde per kund. Den operativa strukturen möjliggör också skalbarhet och synergier mellan olika erbjudanden. Som en del i strategin att skapa långsiktiga kundrelationer ingås ramavtal, såsom till exempel med Odevo-gruppen representerade av SBC och Nabo. Denna typ av affärsrelationer stödjer koncernens strategi att ha fastighetsägaren i fokus samt skapa återkommande intäktsströmmar genom långsiktiga samarbeten som gynnar båda parter.

 

Koncernens värdedrivare omfattar starka marknadspositioner, hög förutsägbarhet i verksamheten och lönsam organisk tillväxt. Förvärv används som ett kompletterande tillväxtverktyg inom strategiskt relevanta områden. På sikt kan denna position utgöra grund för en etablering och fortsatt tillväxt på den kontinental-europeiska marknaden samt med kompletterande tjänster som säljs och utförs i samma marknadskanaler. Avgörande konkurrensfördelar är tillgång till rätt kompetens, hög kvalitet i utförande och i tilltagande utsträckning hållbara tillvägagångsätt och metoder. Digitalisering och data är en annan viktig del i Wall to Wall Groups strategi. Under 2024 driftsattes ett nytt affärssystem vilket skapar förutsättningar för fortsatt effektivisering samt att på ett bättre sätt utvinna och arbeta med data som grund för den operativa styrningen och uppföljningen.

 

Medarbetarna är Wall to Wall Groups viktigaste resurs. Wall to Wall Group etablerade tidigt en egen akademi för att kunna tillhandahålla vidareutbildning samt stödja kompetens-försörjningen. Förmågan att attrahera, utveckla och behålla rätt personer är central för koncernens framgång.